28 Sep
28Sep

”Der har været sidegevinster, vi ikke havde forudset”


Af Anita Leth Jensen, Praktiserende Tandlægers Organisation   

Det er en passioneret talestrøm, der kommer ud af munden på søstrene Lise-Lotte Olsen og Anne-Mette Mathisen, når de fortæller om deres arbejde med ISO-certificeringen 14001. 

I 2017 bliver Tandkunsten på Østerbro Danmarks første miljøcertificeret tandklinik. Det, der begyndte med at skrue lidt ned for varmen i klinikken, er endt med at gennemsyre hele hverdagen. 

13 affaldsspande og svanemærket rengøring  

Det var en fælles veninde, der fik Lise-Lotte og Anne-Mette sporet ind på tankerne om at være mere miljøvenlige. Hurtigt kunne de to søstre se, at de kunne meget mere som firma end som enkeltpersoner, og i 2016 gik de for alvor i gang med at arbejde målrettet på at få certificeringen i hus. 

- Vi fik kontakt til Peter Trudslev fra TAPCERT, der blandt andet arbejder med miljøcertificeringer. Peter hjalp os med at identificere vores potentiale i virksomheden og definere en række miljømål. Det resulterede i en implementeringsplan, fortæller Klinikejer af Tandkunsten, Lise-Lotte Olsen.

Sammen med Peter Trudslev fik Tandkunsten beskrevet samtlige administrative processer i virksomheden, så alle arbejder ud fra de samme retningslinjer. Det er et kontinuerligt arbejde, der ikke stopper, når certificeringen er i hus. Tandkunsten evaluerer løbende deres tiltag, og holder sig samtidig opdateret med nye procedurer, så de hele tiden forbedrer deres miljøindsatser. Da miljøarbejdet for alvor tog fart i 2016, var det med udgangspunkt i verdensmålene, hvor særligt det 12. verdensmål, der handler om ansvarligt forbrug og produktion, og hvordan vi bortskaffer giftigt affald og forurenende stoffer, var i fokus. 

- Tandklinikker producerer jo rigtig meget affald, særligt fra vores udstyr, som jo er pakket ind i mange former for emballage. Derfor har vi nu 13 forskellige affaldssorteringsmuligheder i både klinikken og i personalekøkkenet. Det lyder af meget, og som noget, der er besværligt, men for os er det blevet en hel naturlig del af vores mindset, fortæller Anne-Mette Mathisen, der er ansvarlig for Tandkunstens arbejde med ISO-certificeringen.

I dag arbejder Tandkunsten ud fra alle verdensmålene, men i det daglige arbejde er fokus særligt på målene 3, 7 og 12. 

- Det kræver lidt mere omtanke i dagligdagen. For eksempel har vi skiftet alle vores rengøringsprodukter ud med Svanemærkede produkter. Det er jo nemt nok. Men vi holder løbende øje med, at vores leverandører lever op til vores krav. Gør de ikke det, så skifter vi leverandør, fortæller Anne-Mette.

Samtidig har det også været nødvendigt at finde alternativer til nogle af de mest brugte midler i klinikken. 

- Vi desinficerer ikke længere vores aftryk i klor for at fjerne bakterier og vira, men bruger i stedet et produkt som efter brug kan neutraliseres med svanemærket opvaskemiddel. Det betyder, at vi ikke udleder unødig kemi til vores verdenshave. Det er, når man begynder at tænke over de små ting i hverdagen, at det gør en stor forskel, fortæller Anne-Mette Mathisen.

En holdindsats i klinikken  

Lise-Lotte lægger ikke skjul på, at miljøindsatserne kræver noget af medarbejderne i det daglige, men det må aldrig blive en stressfaktor, siger hun.   

- Personalet har taget rigtig godt imod de mange ændringer. Det er et spørgsmål om, hvordan man kommunikerer det ud som ledelse. Det er klart, at der nogen, der synes, det er mere interessant end andre. Men her er plads til forskellige holdninger, det respekterer vi. Alle er generelt gået ind i miljødelen med et positivt sind. 

Som ansvarlig for certificeringen er det Anne-Mettes opgave at varetage en intern audit blandt medarbejderne. 

- Vi snakker selvfølgelig om, hvad vi gør i hverdagen, men én gang årligt afholder vi en intern audit, hvor jeg kigger medarbejderne over skuldrene både i behandling, i sterilisationen og i administrationen. Det er en planlagt audit, som alle får besked om en måneds tid før. Det må aldrig blive en stressfaktor eller føles som en eksamen, og det er vigtigt, at det ikke er noget, medarbejderne går rundt og frygter. Derfor foregår det i ro og mag, siger Anne-Mette.

Et par gange har Anne-Mette måtte give en løftet pegefinger overfor nogle medarbejdere, der ikke har været opdateret på procedurerne. 

- Der står faktisk i vores ansættelseskontakter, at medarbejderen er forpligtet til at holde sig ajour med procedurerne. For os er de grønne (til)valg blevet en helt naturlig del af hverdagen, og vi hjælpes alle ad med at efterleve det hver eneste dag. Men det sker da, at der er én, der ikke lige har det hele på rygraden, men der ingen skæld ud eller sanktioner, for det skal først og fremmest være et positivt samarbejde mellem ledelsen og medarbejderne, fortæller Anne-Mette.

Den interne audit bliver brugt til at holde alle skarpe i hverdagen. Men resultaterne kan også fremvises på forlangende til den årlige eksterne audit, hvor Anne-Mette er bindeleddet mellem medarbejderne og den eksterne auditor, der gennemgår klinikkens miljømål. 


Indtægterne er større end udgifterne  

En 14001 certificering koster ca. 35.000 kr. om året, hvis man lægger selve certificeringen sammen med timerne, der bruges til intern og ekstern audit. Men det betaler sig, for der har været uforudsete sidegevinster, fortælle Lise-Lotte Olsen. 

- Vi er ikke gået ind i det her for at tjene penge, men når vi ser på, hvad det har givet af nye patienter, positiv omtale og trofaste medarbejdere, er både penge og timer givet rigtig godt ud. Vores grønne profil tiltrækker mange patienter, og vi har oplevet en stor tilgang af patienter, fortæller klinikejeren.

Men det er faktisk ikke det Lise-Lotte Olsen tænker på, når hun fortæller om uventede sidegevinster. 

- Vi får rigtig mange uopfordrede ansøgninger fra folk, som ønsker at arbejde hos os på grund af vores miljøarbejde. Vi har ramt noget, der i særdeleshed appellerer til den næste generation af tandfagligt personale. I en tid, hvor mange klinikker har svært ved at besætte stillingerne, er det ikke en udfordring, vi oplever hos os, og det er en direkte sidegevinst ved vores miljøarbejde, som vi ikke havde forudset, fortæller hun.

Et fælles brancheansvar  

For de to søstre er der ingen tvivl om, at de håber, at flere tandklinikker vil hoppe med på vognen og få ISO 14001 certifikatet. 

- Der er allerede rigtig mange, der gør noget for miljøet, men de har ikke certifikat på det. Man kan sammenligne det lidt med at være tandlæge, men uden at have bevis på, at man har en lang uddannelse. Selvfølgelig skal man kunne dokumentere, det man gør. Beviset, og de forpligtelser der følger med, er samtidig med til at holde en fokuseret i en hektisk hverdag, siger Lise-Lotte.

Det er ikke kun tandklinikkerne, der skal tage ansvar. Leverandørerne skal hoppe med på bølgen. 

- Flere skal med, for sammen kan vi gøre en forskel. Det gælder også leverandørerne, som også skal omstille sig på nye tider. Et konkret eksempel er, at vi samler vores varebestillinger. Nogle gange oplever vi, at leverandørerne vil sende vores ordrer i flere pakker, så kontakter vi dem og beder dem sende det på en gang. Det er ikke alle leverandører, der kan håndtere det, men så forsøger vi at bringe det op på et højere ledelsesniveau, for vi vil gerne være med til at sætte vores aftryk på branchen, fortæller Lise-Lotte.

En sav i skuffen forhindrer greenwashing 

Hos Tandkunsten er det ikke nok, at producenterne lover at deres produkter er grønne og miljøvenlige. Derfor har Anne-Mette sin egen tilgang til at sikre, at de ikke bliver snydt, også selvom der foreligger dokumentation. 

- Vi er meget opmærksomme på de firmaer, der vil sælge os noget. De kommer med mange ”grønne” produkter, som slet ikke er så grønne. Derfor har jeg en lille sav liggende i skuffen, så jeg selv kan undersøge produkterne indvendigt og udvendigt. Jeg tror ikke på det er så grønt, før jeg selv har undersøgt det. Vi lavede nogle fodfejl i begyndelsen, hvor vi blev godt og grundigt snydt, så nu kræver vi både dokumentation og laver egenkontrol. Vi vil ikke risikere at bidrage til greenwashing, fortæller Anne-Mette.

Anne-Mette bruger gerne op til seks måneder på at vurdere forskellige produkters miljøpåvirkning og arbejdsforholdene i de forskellige produktionslande, før hun træffer et valg. 

Det gør Tandkunsten i det daglige  

  • Udvidet affaldssortering - også når det er besværligt. Vi skiller emballage ad, når det er muligt, og vi har 13 forskellige skraldespande til sorteringen.
  • Vi holder hele tiden øje med vores strømforbrug og finder hele tiden steder at nedbringe det.
  • Vi bruger et elselskab med bæredygtig elektricitet.
  • Al rengøring er med svanemærkede rengøringsprodukter. Vi får nemlig gjort grundigt rent hver eneste dag, og der gør valget af rengøringsmidler en stor forskel i vores forbrug.
  • Bruger pudsepasta uden mikroplastik. Det er bedre for dig ikke at få at mikroplastik i munden - og så ender det heller ikke i vores spildevand.
  • Udskifter produkter løbende til mere miljøvenlige alternativer.
  • Vi stiller større krav til vores leverandører. Det gælder dokumentation, leveringer og sørger for at der bliver lavet et livscyklusperspektiv på udvalgte produkter.
  • Vi forsøger derfor at handle så korrekt som muligt og indkøbe større mængder, så vi ikke unødigt modtager varer eller laver små bestillinger, som skal transporteres.
  • Arbejder på at nedbringe havforurening - blandt andet ved at fravælge mikroplastik.
  • Komprimerer vores affald mest muligt… fordi det er fjollet at smide luft ud.
  • Har næsten intet madspild i forbindelse med frokostordning, hvor vi køber økologisk og mad med kort udløbsdato.
  • Køber fairtrade, økologisk, Svanemærket og EU-Blomsten, fordi vi gennem de mærker støtter en miljømæssigt mere bæredygtig hverdag.
  • Sletter mails - fordi det kræver energi at lagre digitalt.
  • Har en CO2-neutraliseret hjemmeside.
  • Vi vælger aktivt at støtte CSR-tiltag hos organisationer og firmaer, som har til formål at fremme beskyttelse af naturen.
  • Forsøger at dele vores viden og inspirere andre tandlæger til at gøre det samme, så vi ikke længere kan kalde os Danmarks eneste miljøcertificerede klinik.

Hvad er greenwashing?  

Greenwashing er, når en virksomheds marketing og kommunikation ikke matcher med den faktiske handling. Det kan f.eks. være, når en virksomhed lover at være CO2-neutral. Men i virkeligheden er deres klimavenlige aktivitet ineffektiv eller ubetydelig i forhold til den negative indvirkning, virksomheden har på miljøet. Virksomheder bruger ord som “naturlige”, “bæredygtige”, “miljøvenlige”, “CO2-neutrale” i flæng. Men disse ord er meningsløse, hvis der ingen handling er bag dem. Kilde: csr.dk


Artiklen er første gang bragt i Klinikejernes Magasin, september 2022.